Sunday, March 11, 2007

Ta mig härifrån!

Sitter och lyssnar på Postal Service och har jätteångest (dels för att skivan Give Up ger mig massa minnen jag helst inte vill ha och dels för att skolan dödar mig)! Blir nog en massa skolk till veckan... kommer aldrig att hinna allt jag ska om jag måste gå till skolan och slösa bort hela dagarna. Fan vad jag är sämst, måste skolka för att hinna ikapp.. men omman skolkar så hamnar man bara ännu mer efter. Sommar NU, ja tack!

Skrev en liten lista för att få lite översikt om vad jag egentligen har att göra i veckan;


  • Kontrafaktisk historieuppsats (Vad skulle hända om George W Bush inte vunnit valet 2000?)

  • Konfliktlösning - Israel vs. Palestina (Jag funderar på om jag kanske tog mig lite vatten över huvudet när jag valde den konflikten. Liksom, kommer jag på hur man ska lösa den så väntar garanterat Nobels fredspris >.<)

  • U-lands uppsats (Har ingen aning om vad som ingår i den här uppgiften, har inte orkar kolla på papperna i fick än. Och vi skulle egentligen ha börjat för 2-3 veckor sen)

  • ShC Seminarium, som jag inte vet vad det handlar om. (Ja, jag glömde bort! Jennifer ringde mig imorse, typ då jag kom ihåg att vi har det till imorgon. FAN! Skolk imorgon..)

  • Eng översättning (iofs inte så jobbigt, det går rätt snabbt om man barar börjar med det ngngång)

  • Talanalys, SvC (Ska analysera Göran P's tal som han höll när Anna Lind blev mördad. Men eftersom SvC verkligen inte är mitt favoritämne så har jag skolkat alla genomgångar. Lycka till att få ihop en bra analys där Maria >.<)

  • Eng bok (Som jag fortfarande inte börjat på.)

  • SvC avslutande tal (iofs är det ett tag kvar. Men jag har redan JÄTTEångest! Åh, vad jag hatar att typ hela min klass är äg på tal förutom jag. Jag bad aldrig om att få läsa SvC, varför kan jag inte bara få slippa det då?!)

Vet inte om jag har ngt mer, jag tror inte det. Men usch. Måste börja ta tag i mitt liv på riktigt igen!




Och på tal om äckliga skolor: http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,540653,00.html
Fy faaan! Hur kan de tro att de ska få bestämma vad eleverna ska ha på sig? Än så länge så är väl Sverige ett fritt och demokratiskt land?


" Får man inte ha hål i näsan på er skola? - Nej. Vi vill att eleverna ska se så vanliga ut som möjligt. Skolan är som en arbetsplats och här ska det vara lugnt och tryggt, säger Eva Wikberg."
Nån som vill berätta för mig hur fan en piercing stör tryggheten och arbetsron på en skola? Äckliga rektor som är för gammal för att förstå generationsskillnader. Kan inte bara ngn döda henne, skicka henne på ett ålderdomshem eller vad som helst? Hon är helt klart alldeles för konservativ för att ha rätten att leda en skola!


" På Skolverket är man skeptisk till rektorns utspel. Att skolledningen har synpunkter på elevernas utseende är ett brott mot den personliga integriteten och det strider mot värdegrunderna för skolan."

3 comments:

Fia said...

Duuu.. om du vill ha en lättare konfliktlösning, ta den med Ungdomshuset i Köpenhamn, bara för att det finns en hel del skrivet om det, plus att den är så aktuell :) (om du nu inte redan börjat på din Nobelpris-uppsatts)... Ehm, kan iaf glädja dig om att översättningen var lättare än på länge! Inga konstiga former eller svåra ord eller nått! :D

Hahahaa! Förresten, läste den där artikeln om skolan med dresskode. Ehm läste på slutet "En elev ska känna sig kränkt. Det är det viktigaste, säger Eva Wikberg" hhaha :P .. lite fel det blev. Tror du att du och jag ens skulle få hälsa på ngn i den där skolan? ;) (märkeskläder, stora örhängen, smink och piercingar!!!)

Lotta Olovsson said...

din lista ger mig skabbångest! mest för att min ser likadan ut. tror att enda enkla lösningen är att triss-vinna en miljon och muta tjejen som skriver in betygen.

John said...

en tjej på en högstadieskola i stan fick inte ha sina skor på sig i skolan, det var vans med dödskalle-tryck på. livsfarligt.