Thursday, August 16, 2007

Okej, köksbordsdiskussion, och jag behöver hjälp!

Tydligen så har nu Filippa Reinfeldt kallat sig Sveriges första dam i ngn veckotidning. En insändare i aftonbladet med underskriften N Karlsson hävdar däremot att det är Silvia som är första dam, mamma håller med denne N Karlsson. Visst har de väl fel?!

Är inte begreppet första dam i huvudsak ngt som man kallar en statschefs fru? Ett begrepp som egentligen bara används i republiker (redan här borde jag egentligen få ledtråden att det inte existerar i Sverige och lämna det). Jag vet att kungen egentligen räknas som vår statschef, men han har ju ingen makt. Den makten sitter Reinfeldt på. Alltså borde ju rimligtvis Filippa få kalla sig första dam? Fast iofs, eftersom att Silvia tekniskt sett är vår första dam, så borde jag vara nöjd där. Men hon är ju drottning, inte första dam! ...Eller så kan jag bara komma överens med tanken att titeln första dam inte existerar i svensk politik. USA kan få behålla det för sig själv. Filippa får sluta upp med att kalla sig första dam, och börja kalla sig statsministerns fru. Eller om det inte passar så kan hon ju prova att presentera sig som Filippa Reinfeldt? Drottningen då, tja henne kan vi ju kalla för drottningen helt enkelt?

(Jag känner lite att jag kom fram till en lösning själv, jag behöver inte hjälp längre)


Fan Maria, lägg ner det här nu. Det är ju inte ens viktigt!

No comments: